lunes, 7 de abril de 2014

CONFERÈNCIA MERCÈ ADROVER

Dies passats, ja vaig poder gaudir d'una conferència de gran qualitat per al meu propi procés d'aprenentatge, gràcies a Jana Suau. Això no obstant, aquesta entrada tractarà d'una altra conferència que he pogut visualitzar a l'assignatura de Reflexió i Innovació Educatives, i que està basada amb Mercè Adrover, i que també ha constituït font de grans aprenentatges per a mi. Vet aquí un resum:

Mercè Adrover ens explica que és una mestra d'Educació Infantil, que ha treballat en vàries escoles, des de fa uns 10 anys aproximadament. Treballa per projectes i seguint la filosofia 3/18 (per tal de fomentar les habilitats de pensament, conceptualització i recerca, entre altres).

Al llarg de la conferència, ens parla de la importància dels projectes de treball, i de la seva evolució envers aquests, tot destacant quins són aquells aspectes que han provocat que ella mateixa evolucioni com a persona i com a professional. Així mateix, també remarca com ha anat creixent en la seva metodologia, especialment a través de l'aprenentatge d'altres mestres.

Afirma, que quan va començar a fer feina en un primer moment  a una escoleta unitària, tenia por de no complir tots els objectius del currículum, i que això era la seva principal preocupació. Això no obstant, aquest fet va començar a canviar, quan li varen donar una hora per cada àrea curricular, i fins i tot, una hora per projectes.

En aquest precís moment va deixar de preocupar-se per continguts matemàtics o lingüístics importants, per donar pas al fet de transcriure totes les converses dels infants, i comunicar-ho a més, als pares (cosa que abans no feia). Mercè Adrover ho considera essencial, ja que afirma que a través de la seva transcripció, un s'adona de moltes coses que s'havien obviat en el moment, i a més, és una tasca que permet reflexionar i analitzar aspectes desapercebuts, tot originant en el mestre, l'esperit de canvi i d'evolució. Va ser aquí, quan també es va adonar, que abans, el que realment estava fent, no eren projectes, i que a més, les preguntes que realitzava als infants eren massa simplistes.

A poc a poc, Adrover relata que va poder començar a  analitzar i reflexionar sobre els projectes de treball (els quals disposen d'una pregunta a resoldre, d'unes hipòtesis a formular, i d'una part científica a investigar). Però ràpidament hi va haver un projecte que li va canviar la seva perspectiva inicial, i li va servir per adonar-se del que hi ha darrere dels projectes en sí mateixos (pas de la part científica a cercar alguna cosa més). És aquí quan aquesta mestra d'Educació Infantil s'adona de la importància de recapitular cada projecte, i parlar d'allò que s'ha fet i d'allò que s'està realitzant (el procés). Per exemple, per mitjà dels mapes conceptuals.

Per un altre costat, al llarg de la conferència, Mercè també tracta la importància de treballar amb la pregunta, per tal de que aquesta ajudi en el desenvolupament d'un bon projecte. Després de diversos anys de treball, la seva perspectiva envers la pregunta també ha canviat. Diu que abans les seves preguntes eren molt simplistes,  i que ara aposta per preguntes que generin dubtes reals, que no siguin contestades amb un sí o un no (preguntes tancades), que estiguin lligades el màxim possible amb la vertadera realitat, i que no es basin en la mera reproducció, sinó en la producció de coneixement per part dels infants.  

Per últim, i ja per finalitzar la conferència, Mercè Adrover reflexiona sobre la importància  d'escoltar, observar i deixar parlar lliurement sense obligar als infants (tant en el dia a dia com en els projectes de treball), ja que molts cops, aquelles temàtiques que es creien resultar interessants per a ells, lamentablement no ho són, i a més, cada grup-classe és un món. Altres aspectes que destaca Adrover per la seva importància en els projectes són:

-La programació (no rígida).

-L'avaluació.

-L'error i les preguntes sense resposta.

-L'estructura pròpia dels projectes.

-El temps i la duració de cada projecte.

-Recopilar dades i partir dels interessos dels nens.

·      Després de fer un petit recordatori a la conferència de Mercè Adrover, quines diria que són aquelles condicions o característiques personals que evidencia i que són facilitadores dels processos de canvi?


CONDICIONS FACILITADORES DELS PROCESSOS DE CANVI
-Seguir la filosofia 3/18.
-L'aprenentatge a través d'altres mestres.
-No preocupar-se en excés per complir els objectius del currículum.
-Transcriure totes les converses dels infants, per tal de reflexionar i analitzar sobre aspectes desapercebuts.
-Tenir una bona comunicació amb les famílies.
-Treballar la pregunta: no simplista, realista, oberta, productora de coneixement.
-Intentar entendre què hi ha darrere de cada projecte.
-Recapitular, analitzar i reflexionar sobre allò que s'ha fet i allò que s'està realitzant (el procés).
-Escoltar, observar i deixar parlar lliurement als infants (sense obligar a fer-ho, amb el  temps necessari, fomentant l'espontaneïtat i la presa de decisions).
-Recopilar dades i partir dels interessos dels infants (i no d'allò que creiem que els hi pot resultar interessant).
-Superar les barreres enfront l'esperit de canvi i d'evolució.
-No dur a terme planificacions rígides.


***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES

-He elegit l'etiqueta 1.2 perquè a través d'analitzar quines són les condicions que considera Mercè Adrover que són facilitadores de canvi, he ponderat i he reflexionat sobre quins són aquells elements que porten a una bona actuació professional. 
-He triat l'etiqueta 1.4 perquè al llarg de l'entrada he arribat a tota una sèrie de conclusions, a partir de contrastar la informació recollida. 
-I per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.3, ja que al llarg de l'entrada he elaborat hipòtesis d'alguns dels processos de canvi destacats per Adrover. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario