Dies passats, ja vaig poder gaudir d'una conferència de
gran qualitat per al meu propi procés d'aprenentatge, gràcies a Jana Suau. Això
no obstant, aquesta entrada tractarà d'una altra conferència que he pogut
visualitzar a l'assignatura de Reflexió i Innovació Educatives, i que està
basada amb Mercè Adrover, i que també ha constituït font de grans aprenentatges
per a mi. Vet aquí un resum:
Mercè Adrover ens explica que és una mestra d'Educació Infantil, que ha
treballat en vàries escoles, des de fa uns 10 anys aproximadament. Treballa per
projectes i seguint la filosofia 3/18 (per tal de fomentar les habilitats de
pensament, conceptualització i recerca, entre altres).
Al llarg de la
conferència, ens parla de la importància dels projectes de
treball, i de la seva evolució envers aquests, tot destacant quins
són aquells aspectes que han provocat que ella mateixa evolucioni com a persona
i com a professional. Així mateix, també remarca com ha anat creixent en la
seva metodologia, especialment a través de l'aprenentatge d'altres mestres.
Afirma, que quan va
començar a fer feina en un primer moment a una escoleta unitària, tenia por de no
complir tots els objectius del currículum, i que això era la seva
principal preocupació. Això no obstant, aquest fet va començar a canviar, quan
li varen donar una hora per cada àrea curricular, i fins i tot, una hora per
projectes.
En aquest precís
moment va deixar de preocupar-se per continguts matemàtics o lingüístics
importants, per donar pas al fet de transcriure totes les converses
dels infants, i comunicar-ho a més, als pares (cosa que abans no feia). Mercè
Adrover ho considera essencial, ja que afirma que a través de la seva
transcripció, un s'adona de moltes coses que s'havien obviat en el moment, i a
més, és una tasca que permet reflexionar i analitzar aspectes desapercebuts,
tot originant en el mestre, l'esperit de canvi i d'evolució. Va ser aquí, quan
també es va adonar, que abans, el que realment estava fent, no eren projectes,
i que a més, les preguntes que realitzava als infants eren massa simplistes.
A poc a poc,
Adrover relata que va poder començar a
analitzar i reflexionar sobre els projectes de treball (els quals
disposen d'una pregunta a resoldre, d'unes hipòtesis a formular, i d'una part
científica a investigar). Però ràpidament hi va haver un projecte que
li va canviar la seva perspectiva inicial, i li va servir per adonar-se
del que hi ha darrere dels projectes en sí mateixos (pas de la part científica
a cercar alguna cosa més). És aquí quan aquesta mestra d'Educació Infantil
s'adona de la importància de recapitular cada projecte, i parlar d'allò que
s'ha fet i d'allò que s'està realitzant (el procés). Per exemple, per mitjà
dels mapes conceptuals.
Per un altre
costat, al llarg de la conferència, Mercè també tracta la importància de treballar amb la pregunta, per tal de que aquesta ajudi en
el desenvolupament d'un bon projecte. Després de diversos anys de treball, la
seva perspectiva envers la pregunta també ha canviat. Diu que abans les seves preguntes
eren molt simplistes, i que ara aposta
per preguntes que generin dubtes reals, que no siguin contestades amb un sí o
un no (preguntes tancades), que estiguin lligades el màxim possible amb la
vertadera realitat, i que no es basin en la mera reproducció, sinó en la
producció de coneixement per part dels infants.
Per últim, i ja per
finalitzar la conferència, Mercè Adrover reflexiona sobre la importància d'escoltar, observar i deixar
parlar lliurement sense obligar als infants (tant en el dia a dia
com en els projectes de treball), ja que molts cops, aquelles temàtiques que es
creien resultar interessants per a ells, lamentablement no ho són, i a més,
cada grup-classe és un món. Altres aspectes que destaca Adrover per la seva
importància en els projectes són:
-La programació (no
rígida).
-L'avaluació.
-L'error i les
preguntes sense resposta.
-L'estructura
pròpia dels projectes.
-El temps i la
duració de cada projecte.
-Recopilar dades i
partir dels interessos dels nens.
·
Després de fer un petit recordatori a la conferència de
Mercè Adrover, quines diria que són aquelles condicions o característiques
personals que evidencia i que són facilitadores dels processos de canvi?
CONDICIONS FACILITADORES DELS PROCESSOS DE CANVI
|
-Seguir la
filosofia 3/18.
|
-L'aprenentatge
a través d'altres mestres.
|
-No
preocupar-se en excés per complir els objectius del currículum.
|
-Transcriure
totes les converses dels infants, per tal de reflexionar i analitzar sobre
aspectes desapercebuts.
|
-Tenir una
bona comunicació amb les famílies.
|
-Treballar
la pregunta: no simplista, realista, oberta, productora de coneixement.
|
-Intentar
entendre què hi ha darrere de cada projecte.
|
-Recapitular,
analitzar i reflexionar sobre allò que s'ha fet i allò que s'està realitzant
(el procés).
|
-Escoltar,
observar i deixar parlar lliurement als infants (sense obligar a fer-ho, amb
el temps necessari, fomentant l'espontaneïtat
i la presa de decisions).
|
-Recopilar
dades i partir dels interessos dels infants (i no d'allò que creiem que els
hi pot resultar interessant).
|
-Superar
les barreres enfront l'esperit de canvi i d'evolució.
|
-No dur a
terme planificacions rígides.
|
***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES
-He elegit l'etiqueta 1.2 perquè a través d'analitzar quines són les condicions que considera Mercè Adrover que són facilitadores de canvi, he ponderat i he reflexionat sobre quins són aquells elements que porten a una bona actuació professional.
-He triat l'etiqueta 1.4 perquè al llarg de l'entrada he arribat a tota una sèrie de conclusions, a partir de contrastar la informació recollida.
-I per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.3, ja que al llarg de l'entrada he elaborat hipòtesis d'alguns dels processos de canvi destacats per Adrover.
No hay comentarios:
Publicar un comentario