viernes, 21 de febrero de 2014

L'INICI DE L'ESCALA DE LA REFLEXIÓ

Començo aquesta nova entrada amb molta il·lusió i emoció. Això és així, ja que per fi puc dir que he iniciat en aquest tercer curs del grau d'Educació Infantil, les tant esperades pràctiques en una escoleta d'infants d'entre 0 i 3 anys.

Per ara, em sento molt orgullosa i satisfeta amb el que estic fent, i sembla que els estudis que he emprès, és el que realment m'agrada per exercir en un futur. Això no obstant, em dedicaré a explicar algunes de les meves experiències com a “mestra en pràctiques” en les noves entrades que aniré publicant. El perquè? Pel fet de que vull donar abans, la benvinguda a una nova assignatura que estic cursant en la universitat, i que no constitueix una matèria més a part de les pràctiques, sinó una part de les pràctiques. Aquesta s'anomena “Reflexió i Innovació Educatives”, i sens dubte, sembla que constituirà una part fonamental del Pràcticum, ja que m'ajudarà a reflexionar en tot moment sobre allò que he viscut, experimentat i sentit a l'escoleta.

Així, aquesta assignatura de reflexió que començo i les pràctiques, van unides de la mà. I a més, com també la curso per videoconferència conjuntament amb els companys de Mallorca i Menorca, m'agradaria fer una petita presentació de jo mateixa. Com el mateix nom de l'assignatura ens indica, es tractarà de reflexionar en tot moment sobre el meu procés d'aprenentatge, i per aconseguir-ho, trobo que és fonamental que se'm conegui.

El meu nom és Eva Maria Torres Juan. Tenc 20 anys, i des de ben petita sempre he volgut ser mestra. De fet, quan era nena, sempre jugava amb els ninots, i jo era la seva mestra. A mesura que vaig anar creixent, em vaig anar adonant de compte que m'agradaven molt els infants, tenir cura d'ells, i m'entusiasmava la gran quantitat de coses que sabien, i com aprenien. Per aquests motius, quan vaig arribar al batxillerat i a les proves d'accés de la Selectivitat, ja tenia clar que voliar accedir a la universitat per estudiar el grau d'Educació Infantil, i no me n'arrepenteixo. Cal mencionar, que vaig entrar en dubte de si realitzar Primària o Infantil, però al final vaig optar per ser mestra dels més petits, ja que trobava que sempre es pot anar pujant escales, i aquests últims em transmetien una motivació més profunda en mi mateixa.



Ara em trobo ja en el tercer curs del grau, tot i que tant el primer com el segon curs, han set també per a mi font de grans aprenentatges. Gràcies a ells, he pogut formar-me teòricament per al meu futur docent, i també com a persona, tot i que això només representi l'inici. Haig de dir que una eina fonamental per aconseguir la formació més satisfactòria possible (des del primer curs) ha sigut el bloc, i per això estic aquí, continuant escrivint en aquest últim. Per a mi, metafòricament, el bloc és com una escala, perquè ajuda a construir el coneixement i a anar superant esglaons, i mai té un fi, sinó que sempre es pot anar escalant la cima.


De fet, haig de confesar que m'ha agradat tant la forma de plasmar els meus aprenentatges i reflexionar sobre ells per mitjà del bloc, i tants els coneixements assolits, que una de les opcions que he triat per a l'assignatura de “Reflexió i Innovació Educatives” ha sigut aquesta eina. Això no significa però, que l'opció de realitzar una carpeta d'aprenentatge no sigui igual de bona, però trobo que amb la utilització del bloc em puc moure millor i autoavaluar-me de forma més eficient (i compartida).

I què espero que em pugui proporcionar reflexionar sobre els meus aprenentatges en el bloc? Un pensament més crític i estructurat, una millor relació entre la teoria i la pràctica, un treball més autònom i responsable, una millor presa de consciència entre allò que es va aprenent i el com (així com dels punts forts i febles), el desenvolupament de les competències necessàries com a futura docent (que aniré etiquetant a cada entrada),... Tots aquests aspectes, a través d'adoptar un rol actiu i interactiu davant la construcció del meu coneixement, sentint-me així la protagonista.

Per altra banda, què espero de l'assignatura de reflexió i innovació en general? Que m'ajudi a reflexionar davant la pràctica i sobre els continguts teòrics abans esdudiants (integrant-los els uns amb els altres), que em proporcioni estratègies per fer front davant diverses situacions del dia a dia (especialment a l'aula), que m'ajudi a afavorir la meva reflexió com a persona i que m'orienti en la recerca de propostes de millora, i que sigui una guia per autoavaluar els meus aprenentatges, identificar les competències que vagi assolint, així com els nous interrogants que es vagin originant en mi i que em quedin pendents.

I per últim, i el més important de tot, què espero de les pràctiques al mateix temps que reflexiono sobre elles? Que m'ajudin a desenvolupar certes capacitats necessàries com a futura docent, com pugui ser: la interiorització del funcionament del dia a dia a les escoles d'infantil, el desenvolupament d'estratègies de gestió, organització, observació, documentació i anàlisi, així com l'adquisició d'un pensament crític, autònom, reflexiu i basat en la investigació i la innovació. 

Fins la pròxima entrada! 

EVA

***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES:

-He triat l'etiqueta 2.4 perquè al llarg de l'entrada em faig preguntes relacionades amb el meu propi procés d'aprenentatge.
-He elegit l'etiqueta 2.5 perquè deixo entreveure els meus dubtes i dilemes, especialment quan em pregunto què espero del bloc, de l'assignatura, i de les pràctiques.
-Per últim, he sel·leccionat l'etiqueta 2.6 perquè argumento el perquè de certes accions meves. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario