domingo, 23 de febrero de 2014

QUIN ÉS EL MEU IDEAL DE MESTRE I D'ESCOLA?

Ara que he començat les pràctiques amb infants petits, i he d'adaptar-me a una escola en concret, i exercir un rol de mestra determinat, és quan prèn més importància l'ideal de mestra i d'escola que m'agradaria ser o tenir. Des del meu punt de vista, és fonamental ser-ne conscient, ja que permet adonar-se de la posició en la qual un es troba, veure fins a quin punt es compleixen les expectatives, i fa possible cercar propostes de millora, així com adonar-se d'allò que manca.

Quin seria el meu mestre ideal? Aquella persona que sap escoltar els infants i els motiva, que els realitza preguntes per ajudar-los a reflexionar, que es posa a la seva pell, que els observa amb ulls d'infant, que els guia i orienta en el seu aprenentatge per a què sigui el més significatiu possible, que és pacient i que mai pega, insulta o humilla. Aquell mestre que es considera un alumne més, que té una bona comunicació amb les famílies, i que aconsegueix que els seus alumnes siguin els vertaders protagonistes de la creació del seu coneixement. El meu mestre ideal, seria aquell que també (a més de tot l'anterior), té en compte els drets dels infants per damunt de tot, es forma al llarg de tot el seu recorregut professional, reflexiona davant les pràctiques educatives que exerceix, que documenta allò viscut i és capaç de transmetre-ho, que s'adapta davant les diverses situacions en les quals es troba, i té en compte el ritme de cada infant. Per últim, considero a més, que un bon mestre ha de ser responsable i respectuós, i estimar la feina que realitza, no simplement dur-la a terme per cobrar a final de mes.

Aquest vídeo recull molt bé tot el mencionat, i algun aspecte més que també entra en la meva llista de característiques que ha de complir un mestre ideal del segle XXI: 


I què em manca per semblar-me al meu mestre ideal? Ser capaç de posar tota la teoria abans esmentada a la pràctica. Es tracta de fer tot el possible per aconseguir que allò desitjat es faci realitat. Es pot dir que som conscient de tot allò que ha de complir un mestre ideal, i només em falta començar a dur-ho a terme en el dia a dia escolar, ja que tot comença amb un bon mestre: 


Per altra banda, quina seria la meva escola ideal? Aquella escola que integra els diversos agents educatius (infants, professionals i famílies), una escola oberta a la multiculturalitat i a la diversitat, aquell centre que provoca que els infants tinguin ganes d'accedir-hi cada dia perquè s'hi diverteixen. Per a ser ideal, l'escola també hauria de facilitar la connexió entre l'interior i l'exterior, afavorir la identitat de la institució en sí i dels membres que en formen part, disposar de diversitat de recursos, i ser capaç de donar resposta a les necessitats de tothom. La meva escola ideal, també hauria d'incloure elements naturals, ser acollidora i càlida, així com basar-se amb el constructivisme, el treball per projectes i els racons.

Vet aquí un vídeo, que mostra molt bé alguns dels aspectes que considero que són propis de la meva escola ideal:

Per últim, tenint en compte tots aquests aspectes, quins considero que li falten al meu centre per a què sigui ideal? Encara fa una setmana que només som a l'escoleta de Can Cantó, i trobo que és massa aviat per designar què és allò que encara li falta, ja que sempre hi ha trets que es poden millorar. Això no obstant, un dels aspectes que sí milloraria, i que a més, serà el projecte de millora que realitzarem, és el pati, molt reduit de material, espai i decoracions per als infants, així com per a desenvolupar el més adequadament possible les seves capacitats.

En la propera entrada vos contaré quina ha estat la meva experiència en les pràctiques durant la primera setmana!

Fins la pròxima! 

***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES: 

-He triat l'etiqueta 1.2 perquè reflexiono sobre aquells elements que ha de tenir un bon mestre i escola ideals.
-He elegit l'etiqueta 2.7 perquè al preguntar-me què em falta per semblar-me al meu mestre i escola ideals,  reflexiono sobre els meus errors i/o mancances, i al mateix temps, indirectament, em fa cercar estratègies per millorar la meva futura actuació. 
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 3.1 perquè per exemple, em pregunto què li falta al meu centre, d'acord a allò observat en relació al seu funcionament. 

1 comentario:

  1. Bona feina, intenta prioritzar a tres les etiquetes que poses sobre les competències trebalades, així seras més concreta
    ànims

    ResponderEliminar