martes, 11 de marzo de 2014

ANÀLISI DEL DAFO DEL MEU CONTEXT DE PRÀCTIQUES

Fins ara, he reflexionat en diverses entrades, del meu dia a dia a l'escoleta de pràctiques, de les meves experiències, vivències i emocions. Això no obstant, també és de vital importància reflexionar sobre el context educatiu en el qual em trobo, és a dir, analitzar el meu context de realització de pràctiques a nivell de centre i d'aula. Això és així, ja que moltes vegades el propi context pot influir en les pròpies actuacions i formes de fer.

De tot això, ja en vàrem parlar al primer seminari de l'assignatura de "Reflexió i Innovació Educatives", i per tal d'ajudar-nos a dur a terme l'anàlisi, vàrem realitzar un DAFO per al centre, i un altre per a l'aula.
En qualsevol DAFO es recullen les debilitats (internes al centre), les amenaces (els efectes negatius de l'entorn que poden afectar el funcionament del centre), les fortaleses (internes al centre) i les oportunitats (els avantatges de l'entorn que poden representar un benefici per al centre). Per tant, a això es farà referència en les dues taules següents:

DAFO A NIVELL DE CENTRE (ESCOLETA CAN CANTÓ)
DEBILITATS

-Falta de material en el pati.
-Sòl de cement en el pati que impedeix altres alternatives.
-Sala de la llum petita.
-Menjador al passadís.


AMENACES

-Falta de recursos econòmics de la zona.
-Terreny massa petit i/o arquitectura.
-Carretera a peu de l'escola.
-Retallades.
FORTALESES

-Bon afavoriment de la participació de les famílies.
-L'amplitud de les aules i la il·luminació.
-Connexió de les aules amb el pati interior i exterior.
-Connexió de les aules d'infants entre 2 i 3 anys, per mitjà d'un bany comú. Connexió de l'aula dels nadons amb la dels petits (1-2) mitjançant una cristal·lera. 
-La cuina.
-L'ordinador comú.


OPORTUNITATS

-Aportació materials famílies.
-Centre/ciutat d'Eivissa proper.
-Connexió amb l'escola dels majors (3-12).
-Pàrking.
-Clima.



DAFO A NIVELL D'AULA (2-3 anys)
DEBILITATS

-Falta treball de les emocions.
-No respecte ritme dels infants.
-Pati interior amb poc material.
-Falta delimitació racons.
-Conductisme.


AMENACES

 -Falta de recursos econòmics.
 -Pati petit.
 -Falta de mestre de suport.
  
FORTALESES

-La bona participació de les famílies.
-L'amplitud de l'aula i la il·luminació.
-Connexió grossos 1/ grossos 2 per mitjà del bany compartit.
-L'organització de les rutines en el temps.
-La diversitat de material (en quantitat i varietat).


OPORTUNITATS

 -Aportació de material per part de les famílies.
-Centre/ ciutat d'Eivissa proper.
-Connexió amb l'escola de majors (3-12).
-Clima.
-Relació mestres.

Ara que he analitzat el context amb l'ajuda del DAFO, com podria treballar les meves competències en aquest context? Quines tasques o estratègies podria dur a terme per millorar, adquirir o desenvolupar aquestes competències?

1) Podria treballar la meva competència de reflexió sobre els processos de millora, per mitjà de dur a terme un projecte de millora d'aquell aspecte que representa més debilitat per al centre en aquests moments, i que concretament seria el pati (tant interior com exterior). Dur a terme aquest projecte (que de fet el portaré a pràctica junt amb les meves companyes de pràctiques), em permetria realitzar tasques com: reflexionar sobre bones pràctiques educatives, identificar problemes i analitzar necessitats, preveure possibles obstacles i fer-ne front, entre altres.

(La capacitat d'observar, documentar, reflexionar, investigar i analitzar els diversos processos i pràctiques educatives)

(La capacitat per millorar les tasques del professorat i incorporar propostes de millora)

2) Aconseguir un aprenentatge més autònom a través de reflexionar dia a dia, de què fer per resoldre les debilitats de l'escoleta i mantenir en el temps les fortaleses.

(La capacitat per adquirir estratègies per a l'aprenentatge autònom, crític, responsable i col·laboratiu)

3) Adquirir una millor competència a l'hora de reflexionar sobre el meu propi procés d'aprenentatge. La falta de treball de les emocions, de no respectar-se del tot el ritme dels infants, dels aspectes conductistes, de la bona organització de les rutines en el temps,... em pot ajudar a identificar les meves pròpies creences i concepcions, plantejar-me la meva pròpia formació, reflexionar sobre quins aspectes del funcionament del centre i de l'aula són dignes d'una bona actuació professional i quins no, etc.

(La capacitat per adquirir estratègies educatives i d'intervenció docent, que em permetin una millor gestió i organització des de diferents nivells)

4) Millorar la meva perspectiva d'anàlisi del funcionament del centre, aprofitant la bona participació que hi ha amb les famílies i amb el context proper, amb la distribució de les rutines i amb les relacions entre mestres.

(La capacitat per aprendre i analitzar el funcionament del dia a dia a les aules d'educació infantil)

Fins la propera entrada!


EVA

***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES

-He triat l'etiqueta 2.1 perquè al preguntar-me com puc treballar les meves competències a partir del context de pràctiques, identifico quins són els meus punts forts i febles de les meves capacitats. 
-He elegit l'etiqueta 2.2 perquè al reflexionar sobre les creences i pràctiques del centre, idenfico quines són les meves pròpies creences i concepcions. 
-He seleccionat l'etiqueta 3.1 perquè al llarg de l'entrada dono resposta a preguntes que m'he formulat en relació al funcionament del centre. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario