Fins ara, he reflexionat en diverses entrades, del meu
dia a dia a l'escoleta de pràctiques, de les meves experiències, vivències i
emocions. Això no obstant, també és de vital importància reflexionar sobre el
context educatiu en el qual em trobo, és a dir, analitzar el meu context de
realització de pràctiques a nivell de centre i d'aula. Això és així, ja que moltes
vegades el propi context pot influir en les pròpies actuacions i formes de fer.
De tot això, ja en vàrem parlar al primer seminari de
l'assignatura de "Reflexió i Innovació Educatives", i per tal d'ajudar-nos
a dur a terme l'anàlisi, vàrem realitzar un DAFO per al centre, i un altre per
a l'aula.
En qualsevol DAFO es recullen les debilitats (internes al
centre), les amenaces (els efectes negatius de l'entorn que poden afectar el
funcionament del centre), les fortaleses (internes al centre) i les oportunitats
(els avantatges de l'entorn que poden representar un benefici per al centre).
Per tant, a això es farà referència en les dues taules següents:
DAFO A NIVELL DE
CENTRE (ESCOLETA CAN CANTÓ)
|
|
DEBILITATS
-Falta de material en el pati.
-Sòl de cement en el pati que impedeix altres alternatives.
-Sala de la llum petita.
-Menjador al passadís.
|
AMENACES
-Falta de recursos econòmics de la zona.
-Terreny massa petit i/o arquitectura.
-Carretera a peu de l'escola.
-Retallades.
|
FORTALESES
-Bon afavoriment de la participació de les famílies.
-L'amplitud de les aules i la il·luminació.
-Connexió de les aules amb el pati interior i exterior.
-Connexió de les aules d'infants entre 2 i 3 anys, per mitjà d'un bany comú. Connexió de l'aula dels nadons amb la dels petits (1-2) mitjançant una cristal·lera.
-La cuina.
-L'ordinador comú.
|
OPORTUNITATS
-Aportació materials famílies.
-Centre/ciutat d'Eivissa proper.
-Connexió amb l'escola dels majors (3-12).
-Pàrking.
-Clima.
|
DAFO A NIVELL D'AULA
(2-3 anys)
|
|
DEBILITATS
-Falta treball de les emocions.
-No respecte ritme dels infants.
-Pati interior amb poc material.
-Falta delimitació racons.
-Conductisme.
|
AMENACES
-Falta de recursos econòmics.
-Pati petit.
-Falta de mestre de suport.
|
FORTALESES
-La bona participació de les famílies.
-L'amplitud de l'aula i la il·luminació.
-Connexió grossos 1/ grossos 2 per mitjà del bany compartit.
-L'organització de les rutines en el temps.
-La diversitat de material (en quantitat i varietat).
|
OPORTUNITATS
-Aportació de material per part de
les famílies.
-Centre/ ciutat d'Eivissa proper.
-Connexió amb l'escola de majors (3-12).
-Clima.
-Relació mestres.
|
Ara que he analitzat el context amb l'ajuda del DAFO, com
podria treballar les meves competències en aquest context? Quines tasques o
estratègies podria dur a terme per millorar, adquirir o desenvolupar aquestes
competències?
1) Podria treballar la meva competència de reflexió sobre
els processos de millora, per mitjà de dur a terme un projecte de millora
d'aquell aspecte que representa més debilitat per al centre en aquests moments,
i que concretament seria el pati (tant interior com exterior). Dur a terme
aquest projecte (que de fet el portaré a pràctica junt amb les meves companyes
de pràctiques), em permetria realitzar tasques com: reflexionar sobre bones
pràctiques educatives, identificar problemes i analitzar necessitats, preveure
possibles obstacles i fer-ne front, entre altres.
(La
capacitat d'observar, documentar, reflexionar, investigar i analitzar els
diversos processos i pràctiques educatives)
(La
capacitat per millorar les tasques del professorat i incorporar propostes de
millora)
2) Aconseguir un aprenentatge més autònom a través de
reflexionar dia a dia, de què fer per resoldre les debilitats de l'escoleta i
mantenir en el temps les fortaleses.
(La
capacitat per adquirir estratègies per a l'aprenentatge autònom, crític,
responsable i col·laboratiu)
3) Adquirir una millor competència a l'hora de
reflexionar sobre el meu propi procés d'aprenentatge. La falta de treball de
les emocions, de no respectar-se del tot el ritme dels infants, dels aspectes conductistes,
de la bona organització de les rutines en el temps,... em pot ajudar a
identificar les meves pròpies creences i concepcions, plantejar-me la meva
pròpia formació, reflexionar sobre quins aspectes del funcionament del centre i
de l'aula són dignes d'una bona actuació professional i quins no, etc.
(La
capacitat per adquirir estratègies educatives i d'intervenció docent, que em
permetin una millor gestió i organització des de diferents nivells)
4) Millorar la meva perspectiva d'anàlisi del funcionament
del centre, aprofitant la bona participació que hi ha amb les famílies i amb el
context proper, amb la distribució de les rutines i amb les relacions entre
mestres.
(La
capacitat per aprendre i analitzar el funcionament del dia a dia a les aules
d'educació infantil)
Fins la propera entrada!
EVA
***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES
-He triat l'etiqueta 2.1 perquè al preguntar-me com puc treballar les meves competències a partir del context de pràctiques, identifico quins són els meus punts forts i febles de les meves capacitats.
-He elegit l'etiqueta 2.2 perquè al reflexionar sobre les creences i pràctiques del centre, idenfico quines són les meves pròpies creences i concepcions.
-He seleccionat l'etiqueta 3.1 perquè al llarg de l'entrada dono resposta a preguntes que m'he formulat en relació al funcionament del centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario