sábado, 1 de marzo de 2014

UNA REFLEXIÓ D'UNA LECTURA DE PERRENOUD

Tal i com us vaig dir en la última entrada, avui faré una anàlisi reflexiva d'una lectura de l'autor Perrenoud, que també parla d'aquelles competències més importants que ha de tenir un docent. La lectura és la següent:

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó

-En primer lloc, recuperaré la meva descripció de "mestra ideal" que vaig realitzar en una entrada anterior, i reflexionaré quines de les competències que destaca Perrenoud a la lectura, té el meu mestre ideal, quines no i quines afegiria:

· En un primer moment, vaig definir que el mestre ideal havia de tenir els següents trets:

"Quin seria el meu mestre ideal? Aquella persona que sap escoltar els infants i els motiva, que els realitza preguntes per ajudar-los a reflexionar, que es posa a la seva pell, que els observa amb ulls d'infant, que els guia i orienta en el seu aprenentatge per a què sigui el més significatiu possible, que és pacient i que mai pega, insulta o humilla. Aquell mestre que es considera un alumne més, que té una bona comunicació amb les famílies, i que aconsegueix que els seus alumnes siguin els vertaders protagonistes de la creació del seu coneixement. El meu mestre ideal, seria aquell que també (a més de tot l'anterior), té en compte els drets dels infants per damunt de tot, es forma al llarg de tot el seu recorregut professional, reflexiona davant les pràctiques educatives que exerceix, que documenta allò viscut i és capaç de transmetre-ho, que s'adapta davant les diverses situacions en les quals es troba, i té en compte el ritme de cada infant. Per últim, considero a més, que un bon mestre ha de ser responsable i respectuós, i estimar la feina que realitza, no simplement dur-la a terme per cobrar a final de mes".
· Quines de les competències assenyalades a la lectura de Perrenoud, també apareixen a la meva definició de mestre ideal?

-Fomentar el desig d'aprendre, explicitar la seva relació amb el coneixement, el sentit del treball escolar.

-Informar i implicar els pares en la valorització de la construcció del coneixement i en l'escola.

-Desenvolupar el sentit de la responsabilitat, la solidaritat, el sentiment de justícia (afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió).

-Saber explicitar les pròpies pràctiques.

-Establir un control de competències i un programa personal de formació contínua propis (organitzar la pròpia formació contínua).

· Quines de les competències assenyalades a la lectura no compleix el meu mestre ideal?

-Les que estan relacionades amb organitzar i animar situacions d'aprenentatge (conèixer a través d'un disciplina concreta els continguts que hi ha que ensenyar i els seus objectius corresponents, treballar a partir de les representacions dels alumnes i dels seus errors,...).

-Les que estan relacionades en gestionar la progressió dels aprenentatges (adquirir una visió longitudinal dels objectius de l'ensenyament, establir vincles amb les teories que sostenen les activitats de l'aprenentatge,...).

-Les que estan basades amb els dispositius de diferenciació (fer front a la heterogeneïtat del grup-classe, treballar amb els alumnes amb grans dificultats,...). Cal mencionar que aquestes competències no les tinc en compte en el meu paper de mestra ideal, però sí les recull en els aspectes que ha de complir una escola ideal.

-Les que li donen molta importància al treball en equip i a la participació de la gestió de l'escola.

-Les basades amb l'ús de les noves tecnologies i dels recursos multimèdia.

· I quines competències de Perrenoud afegiria a la meva definició de mestre ideal?

-Treballar a partir dels errors i obstacles en l'aprenentatge.

-Fer front a la heterogeneïtat del meu grup-classe.

-La importància de treballar en equip i participar en la gestió escolar.

-Utilitzar les noves tecnologies.

· I quines competències que apareixen a la meva definició de mestre ideal, i que no apareixen a la lectura, trobo que són dignes d'afegir?

-Ser capaç d'escoltar els infants i posar-se a la seva pell.

-Ser capaç d'orientar i guiar en l'aprenentatge.

-Ser capaç de reconèixer quins són els drets dels infants.

-Ser capaç d'adaptar-se a les diverses situacions amb vocació.

· Per últim, quines 5 coses vull o puc millorar com a futura mestra, i que m'han sorgit mentre llegia la lectura?

1) Ser capaç de construir i planificar dispositius i seqüències didàctiques.

2) Utilitzar les noves tecnologies i els recursos multimèdia en l'ensenyament.

3) Negociar un projecte de formació comú amb els companys.

4) Treballar a partir dels errors i obstacles en l'aprenentatge.

5) Analitzar la relació pedagògica, l'autoritat i la comunicació en classe.

Per una altre costat, duent a terme l'anàlisi reflexiu de la lectura de Perrenoud, m'he adonat que també es pot relacionar amb un decàleg de les competències que ha de tenir un bon mestre, que vàrem veure l'altre dia a classe de "Reflexió i Innovació Educatives". Vàrem considerar els següents trets:

-Saber esperar/Paciència.
-Complicitat i confiança.
-Creativitat i imaginació.
-Afecte.
-Donar autonomia.
-Empatia.
-Reforça la diversitat.
-Guia.
-Cooperació i ajuda.
-No corregeix.
-Trobar l'equilibri de l'afecte que s'ofereix als nens.


D'aquest decàleg no eliminaria res, ja que considero que cadascun dels trets que apareixen són necessaris que tingui un bon mestre. Això no obstant, afegiria alguna nova competència, com pugui ser: una bona comunicació, el treball en equip, ús adequat de les TIC, un bon avaluador del procés d'aprenentatge, un autoconcepte positiu i ajustat, i l'autoavaluació constant de les pròpies accions.

Tots els aspectes que he anat mencionat al llarg de l'entrada, tant de la meva pròpia definició de mestre ideal, com de la lectura de Perrenoud, com del decàleg vist a classe, són aquells aspectes que constitueixen a tots els nivells: UN MESTRE COMPETENT.  

Què és un mestre competent? He arribat a la definició que es pot observar a sota de tot, a través d'una recerca pels apunts de classe i de la definició de competència de Zabala (2007)- "Una competencia es la capacidad o habilidad de efectuar tareas o hacer frente a situaciones diversas de forma eficaz en un contexto determinado. Y para ello, es necesario movilizar actitudes, habilidades y conocimientos, al mismo tiempo y de forma interrelacionada".

Un mestre competent és aquella persona que és capaç (i no només capaç), de cercar estratègies per a la resolució de problemes del seu propi àmbit d'actuació, desenvolupant aquells conceptes, habilitats i actituds que siguin necessaris de manera integrada.
El grau de capacitació que es tingui enfront una determinada competència, dependrà de l'experiència, preparació o responsabilitat davant certes tasques o necessitats en un context en concret. També dependrà del saber fer, del domini que es tingui per a reflexionar, comprendre, enfrontar-se a situacions-problema, i de la capacitat per aprendre i utilitzar els recursos i mètodes més adequats per a cada situació.

Aquí podem observar un vídeo que també parla dels mestres competents:




Fins la pròxima entrada! Ara ja fa alguns dies que no he escrit de les meves experiències durant les pràctiques, així que la meva següent entrada tractarà d'això!


EVA

***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES: 

-He triat l'etiqueta 1.1 perquè he cercat i he accedit a dades i recursos existents, per tal de resoldre les diverses preguntes, tasques i situacions esdevingudes. 
-He elegit l'etiqueta 1.2 perquè a través de reflexionar de les competències que parla Perrenoud, he pogut obtenir coneixements de quins són els elements que porten a una bona actuació professional. 
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 2.1 perquè al llarg de l'entrada, he reflexionat de quins són els meus punts forts i febles de les diverses competències i capacitats tractades. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario