sábado, 29 de marzo de 2014

OBSERVO AMB LUPA UNA SITUACIÓ ESDEVINGUDA DURANT LES MEVES PRÀCTIQUES...

Des de que he començat les pràctiques, les meves reflexions han estat basades en un anàlisi a nivell general d'allò que he viscut i he sentit. Això no obstant, en aquesta nova entrada, he decidit focalitzar la mirada en una situació esdevinguda a l'escoleta, i que es pot anar observant dia darrere dia. Amb aquesta, pretenc anar molt més enllà, i veure si realment hi ha transcendències entre allò que es pensa, i que després s'acaba realment fent. Agafeu la lupa!



Començaré per descriuré el més detalladament possible, la situació observada durant l'assemblea d'aquest passat dimecres 26 de març:

Són les 9.30h del matí. Falten 15 minuts per anar al menjador a esmorzar. És el moment de l'assemblea, i per això, la tutora, els diversos nens i nenes, i jo (alumna en pràctiques) estem asseguts a la catifa en forma de cercle. La mestra canta la cançó del "Bon dia" i per primera vegada, la d'una tortugueta (que vindrà molt bé per allò que es realitzarà a continuació). Acabada la última cançó, informa als infants de que avui l'assemblea serà diferent, i que els hi donarà una sorpresa que a continuació anirà a cercar al pati (el qual es troba aferrat a la classe i es pot veure a través d'una vidriera).   Abans de sortir uns segons, els alerta de que no es moguin del seu lloc, ja que sinó no els hi ensenyarà allò que té preparat per a ells. Així, després d'una curta estona, torna a entrar a l'aula amb dues tortuguetes petites. Tots els nens i nenes es mostren inquiets, curiosos i amb diferents graus de por. Les dues tortugues es col·loquen damunt de la catifa i es deixen caminar lliurement. Després d'observar-se uns pocs minuts, la tutora del grup-classe deixa tocar als petits, els dos animalets.

         

·  Descrita la situació, quines creences trobo que manifesta la mestra?

Abans de donar resposta a aquesta pregunta, m'agradaria remarcar què entenc per "creences".

-Si cerquem en el Diccionari de la Real Acadèmia Espanyola, podem trobar el següent:

1. f. Firme asentimiento y conformidad con algo.
2. f. Completo crédito que se presta a un hecho o noticia como seguros o ciertos.

-Si cerquem per Internet, podem trobar idees sobre les creences, com les que es mostren en el següent vídeo:


-Si afegeix la informació acabada de mencionar, als apunts vistos a l'assignatura de Reflexió i Innovació Educatives, podria arribar a la següent definició:

"Metafòricament, les creences són aquelles ulleres que fem servir per mirar i interpretar la realitat i el món en general que ens envolta. Són aquelles idees considerades certes i segures (formades en les primeres etapes del desenvolupament de l'individu), que es troben integrades en el pensament de cadascú de nosaltres, i que tenen les seves pròpies conseqüències positives o negatives. Les creences estan molt vinculades amb les experiències personals, professionals i culturals que es tinguin, i encara que moltes d'elles es mostren resistents al canvi, no és impossible el seu canvi o transformació (moltes de les creences són adaptatives)"

Definides què són les creences, ja puc donar resposta a la pregunta abans formulada, en relació a quines creences trobo que manifesta la meva tutora de pràctiques en la situació descrita:

-Creu que una norma en el moment de l'assemblea, és que tothom estigui assegut damunt de la catifa en forma de cercle.

-Creu que és adequat introduir per primera vegada la cançó de la tortugueta, per tal d'aconseguir un aprenentatge més significatiu, motivador i funcional, amb les tortugues reals que es mostraran a continuació.

 -Creu que els infants s'han de guanyar allò que els hi mostra, i que per tant, si no compleixen qualsevol consigna, no podran aconseguir-ho (en aquest cas, veure les tortuguetes). Aquí fa servir l'estratègia de negociació.

-El fet d'entrar a l'aula dos animalets reals, demostra que la mestra creu en la importància de vincular la vida exterior amb l'interior de l'escola.

-Per últim, la mestra creu que s'ha de deixar certa llibertat i autonomia a les tortugues, i només quan es compleixi aquesta premissa, intervenir.

·         I quins són els fonaments teòrics de la situació descrita?

-Probablement, en el moment de l'assemblea, la mestra fa col·locar als infants damunt de la catifa en forma de cercle, ja que ha estudiat (per exemple, d'autors com Bernard Aucouturier) que és molt important per facilitar el diàleg, la comunicació i l'aprenentatge col·laboratiu entre els infants, aquesta distribució.

-En segon lloc, sembla que la tutora té en compte la metodologia constructivista, ja que aposta per un aprenentatge el més significatiu, motivador, funcional i realista possible, integrant la vida exterior amb la pròpia de l'aula.

-En tercer lloc, l'ús de l'estratègia de negociació, pot ser degut a què després d'estudiar diverses tècniques conductistes, cognitivistes,... hagi observat que la tècnica o estratègia de negociació, sigui adequada per aplicar en el grup-classe.

-Per últim, pot ser que la tutora es basi amb la teoria del desenvolupament de l'autonomia d'Emmy Pickler, ja que a l'introduir les tortugues dins de l'aula, també aposta per donar-les autonomia i cert grau d'activitat lliure, només intervenint en els casos necessaris, i per satisfer algunes necessitats.

·         I ja per acabar aquesta entrada, coincideix aquesta situació amb la meva visió i amb les meves pròpies creences?

Sí, en aquest cas en concret, coincideix totalment. L'únic que canviaria o milloria, és l'ús de l'estratègia de negociació. Probablement, els infants entendrien millor que han d'estar asseguts a la catifa mentre la mestra se'n va un moment, si s'apostés per una estratègia més reflexiva, i que de forma clara i entenedora, ho fes comprendre als més petits.

Fins la propera entrada!


EVA


***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES

-He elegit l'etiqueta 2.2, perquè al llarg de l'entrada identifico i contrasto les meves pròpies creences personals, amb les creences de la meva tutora de pràctiques que observo al centre. 
-He triat l'etiqueta 4.1, ja que he intentat identificar quins són els mars o fonaments teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula analitzada. 
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.3, ja que a partir de la informació recollida i d'una situació o cas en concret (del moment de l'assemblea), he elaborat hipòtesis de perquè s'ha realitzat d'una forma i no d'una altra. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario