Des de que he començat les pràctiques, les meves
reflexions han estat basades en un anàlisi a nivell general d'allò que he
viscut i he sentit. Això no obstant, en aquesta nova entrada, he decidit
focalitzar la mirada en una situació esdevinguda a l'escoleta, i que es pot
anar observant dia darrere dia. Amb aquesta, pretenc anar molt més enllà, i
veure si realment hi ha transcendències entre allò que es pensa, i que després
s'acaba realment fent. Agafeu la lupa!
Començaré per descriuré el més detalladament possible, la
situació observada durant l'assemblea d'aquest passat dimecres 26 de març:
Són les 9.30h del
matí. Falten 15 minuts per anar al menjador a esmorzar. És el moment de
l'assemblea, i per això, la tutora, els diversos nens i nenes, i jo (alumna en
pràctiques) estem asseguts a la catifa en forma de cercle. La mestra canta la
cançó del "Bon dia" i per primera vegada, la d'una tortugueta (que
vindrà molt bé per allò que es realitzarà a continuació). Acabada la última
cançó, informa als infants de que avui l'assemblea serà diferent, i que els hi
donarà una sorpresa que a continuació anirà a cercar al pati (el qual es troba
aferrat a la classe i es pot veure a través d'una vidriera). Abans de sortir uns segons, els alerta de que
no es moguin del seu lloc, ja que sinó no els hi ensenyarà allò que té preparat
per a ells. Així, després d'una curta estona, torna a entrar a l'aula amb dues
tortuguetes petites. Tots els nens i nenes es mostren inquiets, curiosos i amb diferents
graus de por. Les dues tortugues es col·loquen damunt de la catifa i es deixen
caminar lliurement. Després d'observar-se uns pocs minuts, la tutora del grup-classe
deixa tocar als petits, els dos animalets.
· Descrita la
situació, quines creences trobo que manifesta la mestra?
Abans de donar resposta a aquesta pregunta, m'agradaria
remarcar què entenc per "creences".
-Si cerquem en el Diccionari de la Real Acadèmia
Espanyola, podem trobar el següent:
1. f. Firme
asentimiento y conformidad con algo.
-Si cerquem per Internet, podem trobar idees sobre les creences, com les que
es mostren en el següent vídeo:
-Si afegeix la informació acabada de mencionar, als apunts vistos a l'assignatura de Reflexió i Innovació Educatives, podria arribar a la següent definició:
"Metafòricament, les creences són aquelles ulleres que fem servir per mirar i
interpretar la realitat i el món en general que ens envolta. Són aquelles idees
considerades certes i segures (formades en les primeres etapes del
desenvolupament de l'individu), que es troben integrades en el pensament de
cadascú de nosaltres, i que tenen les seves pròpies conseqüències positives o
negatives. Les creences estan molt vinculades amb les experiències personals, professionals
i culturals que es tinguin, i encara que moltes d'elles es mostren resistents
al canvi, no és impossible el seu canvi o transformació (moltes de les creences
són adaptatives)"
Definides què són les creences, ja puc donar resposta a
la pregunta abans formulada, en relació a quines creences trobo que manifesta
la meva tutora de pràctiques en la situació descrita:
-Creu que una norma en el moment de l'assemblea, és que
tothom estigui assegut damunt de la catifa en forma de cercle.
-Creu que és adequat introduir per primera vegada la
cançó de la tortugueta, per tal d'aconseguir un aprenentatge més significatiu,
motivador i funcional, amb les tortugues reals que es mostraran a continuació.
-Creu que els
infants s'han de guanyar allò que els hi mostra, i que per tant, si no
compleixen qualsevol consigna, no podran aconseguir-ho (en aquest cas, veure
les tortuguetes). Aquí fa servir l'estratègia de negociació.
-El fet d'entrar a l'aula dos animalets reals, demostra
que la mestra creu en la importància de vincular la vida exterior amb
l'interior de l'escola.
-Per últim, la mestra creu que s'ha de deixar certa
llibertat i autonomia a les tortugues, i només quan es compleixi aquesta premissa,
intervenir.
·
I quins són els
fonaments teòrics de la situació descrita?
-Probablement, en el moment de l'assemblea, la mestra fa col·locar als
infants damunt de la catifa en forma de cercle, ja que ha estudiat (per
exemple, d'autors com Bernard Aucouturier) que és molt important per facilitar
el diàleg, la comunicació i l'aprenentatge col·laboratiu entre els infants,
aquesta distribució.
-En segon lloc, sembla que la tutora té en compte la metodologia
constructivista, ja que aposta per un aprenentatge el més significatiu,
motivador, funcional i realista possible, integrant la vida exterior amb la
pròpia de l'aula.
-En tercer lloc, l'ús de l'estratègia de negociació, pot ser degut a què
després d'estudiar diverses tècniques conductistes, cognitivistes,... hagi
observat que la tècnica o estratègia de negociació, sigui adequada per aplicar
en el grup-classe.
-Per últim, pot ser que la tutora es basi amb la teoria del desenvolupament
de l'autonomia d'Emmy Pickler, ja que a l'introduir les tortugues dins de l'aula,
també aposta per donar-les autonomia i cert grau d'activitat lliure, només
intervenint en els casos necessaris, i per satisfer algunes necessitats.
·
I ja per acabar
aquesta entrada, coincideix aquesta situació amb la meva visió i amb les
meves pròpies creences?
Sí, en aquest cas en concret, coincideix totalment.
L'únic que canviaria o milloria, és l'ús de l'estratègia de negociació.
Probablement, els infants entendrien millor que han d'estar asseguts a la
catifa mentre la mestra se'n va un moment, si s'apostés per una estratègia més
reflexiva, i que de forma clara i entenedora, ho fes comprendre als més petits.
Fins la propera entrada!
EVA
***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES
-He elegit l'etiqueta 2.2, perquè al llarg de l'entrada identifico i contrasto les meves pròpies creences personals, amb les creences de la meva tutora de pràctiques que observo al centre.
-He triat l'etiqueta 4.1, ja que he intentat identificar quins són els mars o fonaments teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula analitzada.
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.3, ja que a partir de la informació recollida i d'una situació o cas en concret (del moment de l'assemblea), he elaborat hipòtesis de perquè s'ha realitzat d'una forma i no d'una altra.
***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES
-He elegit l'etiqueta 2.2, perquè al llarg de l'entrada identifico i contrasto les meves pròpies creences personals, amb les creences de la meva tutora de pràctiques que observo al centre.
-He triat l'etiqueta 4.1, ja que he intentat identificar quins són els mars o fonaments teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula analitzada.
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.3, ja que a partir de la informació recollida i d'una situació o cas en concret (del moment de l'assemblea), he elaborat hipòtesis de perquè s'ha realitzat d'una forma i no d'una altra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario