sábado, 8 de marzo de 2014

EL MEU PROCÉS D'ACOLLIDA A L'ESCOLETA I RELACIONS


Ja fa tres setmanes que he començat les pràctiques a l'escoleta de Can Cantó, i el meu procés d'acollida es pot anar finalitzant, per donar pas a la meva integració com un membre més del centre escolar. Això no obstant, no m'agradaria donar per tancat el meu procés d'acollida a l'escoleta, sense abans explicar com ha set aquest, com m'he sentit, què agraeixo, què m'ha faltat, i com estic establint les meves relacions amb la tutora d'aula, les meves companyes de pràctiques i els infants, entre altres qüestions.

Procés d'acollida

"Acoge lo provechoso y no admitas lo dañoso" (Anónimo)


Haig de dir que el meu procés d'acollida a l'escoleta ha estat molt adequat, sempre amb una tendència progressiva de menys a més integració al centre escolar, i respectant-se el meu ritme d'aprenentatge. Des del primer dia que vaig assistir a l'escoleta, l'equip directiu em va atendre i va resoldre els meus dubtes, se'm va presentar la mestra de suport del grup-classe i la meva tutora de pràctiques, i aquesta última em va donar a conèixer als infants (considerant-me una mestra més).

Cal mencionar que els propis nens i nenes, són els que em varen ajudar també a sentir-me acollida en el centre, ja que ràpidament em varen donar la benvinguda (una benvinguda càlida), em preguntaren pel meu nom, qui era, què feia allí,... i això que era el meu primer dia! Així mateix, la meva tutora d'aula es va mostrar empàtica davant la meva situació, i durant els meus primers dies em va oferir que optés per un rol més observador, i en el cas d'intervenir i cometre algun error, ho va entendre en tot moment.  D'aquesta forma, em vaig poder sentir més segura amb mi mateixa, que els nervis m'anessin desapareixent, i que aprengués dels meus errors amb una actitud oberta i positiva.

Al llarg de la primera setmana, i especialment a partir de la segona, la meva tutora d'aula em va anar presentant a les famílies, i l'entusiasme d'aquestes últimes em va ajudar en el meu procés d'acolliment, fent-me sentir orgullosa amb mi mateixa i amb les meves tasques a l'escoleta.

Ja en la tercera setmana, he notat que a poc a poc se m'ha anat donant més autoritat davant els infants, i que també se'm pren en consideració en la presa de fotografies (com a membre del grup-classe). Ja puc parlar del pas de sentir-me acollida al de sentir-me integrada.

Del procés d'acollida és molt el que agraeixo i poc el que m'ha faltat. Això no obstant, això no significa que en alguna situació durant el llarg de les tres setmanes, no m'hagi sentit en algun moment "exclosa". Com bé es sap, el procés d'acollida no és una tasca  fàcil, i moltes vegades indirectament es pot excloure sense ser-ne conscient. Aquest aspecte trobo que és molt important tenir-lo en compte com a futura docent.

El simple fet de no sortir en alguna fotografia junt amb tota la classe (des del primer dia), o no poder dur a terme alguna responsabilitat que ja em veia preparada per a realitzar, són accions que poden fer augmentar aquest sentiment d'exclusió.



Les meves relacions a l'escoleta

Per un altre costat, m'agradaria reflexionar sobre com estic establint les meves  relacions a l'escoleta, especialment amb la meva tutora d'aula, les meves companyes de pràctiques i els infants.

·         Amb la meva tutora d'aula,des del primer dia he intentat establir el contacte més proper possible, formulant-li tots els meus dubtes, i intentant conèixer-la. Ella és la que m'ofereix un estil docent i un perfil de mestre, dels quals he de ser capaç de destriar-ne els aspectes bons i dolents. Així mateix, és la que m'orienta i guia davant les meves actuacions i intervencions a l'aula, i per aquest motiu, em baso en observar-la i escoltar-la constantment. Per altra banda, trobo que és molt important establir un contacte estret amb ella, ja que és una font primordial per al meu propi aprenentatge.

Cal saber que encara que no m'ha sigut fàcil establir un contacte tant proper amb ella (ja que som una persona bastant tímida), he pogut anar conquerint els meus objectius, i establir una bona relació amb ella.

·         Amb les meves companyes de pràctiques, no he tingut cap tipus de problema per a relacionar-me, ja que ja tenia un bon contacte amistós amb elles des de la universitat. Haig de dir que s'han convertit en unes grans confidents per a mi, i em sento còmoda i segura per compartir les meves experiències, sensacions i vivències durant el dia a dia de les pràctiques amb elles. A més, el treball en equip que es pot realitzar amb elles, és sempre molt satisfactori. Aquí podeu observar una fotografia de cadascuna:


 Paula



Carolina

·         Per últim, amb els infants del grup-classe que m'ha tocat, he anat establint relacions molt satisfactòries. Encara que en un primer moment, em sentia nerviosa, i no sabia molt bé com dirigir-me a ells, i encara ara tinc dubtes de quines estratègies utilitzar per a fer front diverses situacions, el meu contacte amb ells és molt motivador, em fan sentir feliç i oblidar-me dels problemes personals, i així mateix, poder gaudir d'escoltar-nos mútuament.

Estic molt contenta amb com ha sigut el meu procés d'acollida a l'escoleta, i les relacions que hi estic establint! Espero que segueixi sent així!

EVA 

***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES

-He triat l'etiqueta 2.5 perquè al llarg de l'entrada he anat parlant de diversos dubtes i dilemes. 
-He elegit l'etiqueta 2.6 perquè he argumentat el què he fet i perquè durant les meves tres primeres setmanes de pràctiques. 
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 3.2 perquè he reflexionat de la meva relació en el centre amb les famílies dels infants i amb el context més proper (tutora d'aula, companyes de pràctiques i infants). 

No hay comentarios:

Publicar un comentario