Ara ja fa uns dies que no he escrit sobre el meu diari de
pràctiques, i per aquest motiu, avui he decidit publicar noves reflexions i
incerteses. Això no obstant, cal saber que cada dia després de tornar de
l'escoleta, intento deixar constància per escrit en una llibreta, de tot allò
viscut durant el matí, de les meves sensacions, experiències i actituds.
·
Quin trobo que és
el meu paper dins l'aula (així com tasques i funcions) des de que he començat
les pràctiques?
El meu paper (fins aquest precís moment) trobo que
comprèn els següents trets:
-El d'observadora de la dinàmica i del funcionament del
grup-classe, així com de les normes, de les característiques dels infants i de
les estratègies d'intervenció docents.
-El de col·laboradora i ajut en certes tasques i activitats portades a terme per la meva mestra-tutora (posar gomets a una corona d'indis creada pels infants, cantar cançons en el moment d'assamblea,...). A vegades, m'he sentit fins i tot, com si fos la mestra de suport.
-El d'orientadora i guia en els diversos aprenentatges
dels infants. Així per exemple, en les diverses rutines del dia a dia que han
de dur a terme els infants (vestir-se i desvestir-se, posar-se les sabates,
donar-los menjar, netejar els moquets, el control d'esfínters,...), en certs
moments els he tingut que orientar i guiar en la consecució dels seus nous
aprenentatges.
-El de mediadora davant diversos conflictes que es
poguessin produir entre els infants i el material. Cal tenir en compte, que em
trobo realitzant pràctiques amb infants d'edats compreses entre els 2 i els 3
anys, i aquests tenen un gran egocentrisme que els provoca conflictes constants
entre ells.
·
I quin trobo que és
el meu paper dins del centre?
El meu paper dins del centre trobo que és més reduït que
el que tinc a l'aula, però no per això, menys important. Des del primer moment
que he entrat a l'escoleta, se m'ha considerat com una integrant més del centre
escolar, amb unes normes que complir per part de l'equip directiu, i amb unes
reunions d'equip de claustre (entre altres) a les quals accedir.
Per tant, quines són algunes de les tasques i funcions
(a més de les ja especificades) que estic desenvolupant en el centre?
-Intentar coordinar-me amb la resta de membres que
conformen el centre escolar.
-Vetllar per seguir amb el compliment dels principis,
finalitats i normes generals del centre.
-Començar a relacionar-me amb les famílies dels infants
del meu grup-classe, almenys, començar a conèixer-los.
-Participar en el taller de disfresses proposat pel
centre per preparar el dia de Carnestoltes.
·
Esmentat tot això,
estic satisfeta amb el que estic fent?
La resposta és totalment
positiva, sí. Trobo que amb dues setmanes, són molts els aprenentatges
adquirits, moltes les funcions desenvolupades, i múltiples les activitats observades.
Tots ells m'han provocat una profunda satisfacció en mi. Això és així, ja que
abans de començar les pràctiques, pensava que no seria capaç de realitzar
moltes de les tasques i funcions que es desenvolupen en les escoletes, i ara
m'estic adonant de que sí, fins i tot, més de les que jo pensava.
·
Quines actituds
mantinc per aconseguir-ho?
Des del primer dia que vaig començar les pràctiques a
l'escoleta de Can Cantó, haig de dir que m'han acompanyat una sèrie d'actituds
que em venen caracteritzant des de ben petita. Em puc definir com una persona
molt pacient i tranquil·la, tolerant, que sent passió per allò que està
realitzant, i al mateix temps responsable i amb un gran compromís per
desenvolupar. M'agrada ser puntual, aprendre dels errors, i no considerar-los
com aspectes negatius, sinó punts de partida per millorar. Així mateix, crec
que tots els dies de pràctiques, he sigut capaç també, de mantenir una actitud
atenta davant qualsevol alumne (independentment de les seves característiques
individuals), una actitud d'escolta, i he sabut actuar amb sentit comú.
Trobo que una de les actituds més importants és la de la
motivació. Si no hi ha motivació no es pot aconseguir l'aprenentatge, ni encara
menys, transmetre-la als infants. Haig de dir que jo sempre intento tenir una
actitud el més motivadora possible, però trobo que hauria de desenvolupar més
estratègies per aconseguir transmetre aquesta motivació de la qual estic
parlant, als infants. Així mateix, considero que hauria de mantenir una actitud
més afectiva amb els més petits, però intentant cercar l'equilibri. Per últim,
trobo que seria adequat que adquirís una imatge més ajustada i positiva de mi
mateixa.
Aquí vos deixo un vídeo que m'ha ajudat a reflexió envers
"les meves actituds docents". Espero que vos agradi:
***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES:
-He triat l'etiqueta 2.4 perquè al llarg de l'entrada em realitzo preguntes sobre el meu propi procés d'aprenentatge durant les pràctiques (tasques i funcions, actituds,...).
-He elegit l'etiqueta 2.6 perquè he anat argumentant el què he fet.
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 2.7 perquè amb la pregunta de les actituds que mantinc i quines milloraria, he pogut reflexionar de quins errors actitudinals realitzo, i què hauria de millorar (fent-me pensar indirectament amb possibles estratègies per aconseguir-ho).
No hay comentarios:
Publicar un comentario