jueves, 13 de marzo de 2014

LA CONFERÈNCIA DE JANA SUAU

Aquesta nova entrada m'agradaria dedicar-la a la conferència de Jana Suau, que vaig poder gaudir d'escoltar en l'assignatura de "Reflexió i Innovació Educatives" el passat dijous dia 6 de març, i de la qual n'estic molt orgullosa. El perquè? Em va donar a conèixer una pràctica educativa diferent i amb molts d'indicadors de qualitat, al mateix temps que em va fer reflexionar sobre el que disposo en el meu centre de pràctiques, o bé, que m'agradaria que fos present en el meu futur docent.

A continuació vos faré un petit resum del que es va parlar en la conferència (la qual no em va deixar sens dubte indiferent). Per últim, podreu visualitzar un llistat d'aquells indicadors que considero que són de qualitat, i que varen aparèixer plasmats durant la conferència.

Jana Suau (que va fer magisteri d'educació física en primària), en la seva conferència, ens va explicar que és coordinadora del centre escolar infantil Els Molins de El Sencelles (de 4 anys d'inici), tot dient-nos que aquest últim és com una cooperativa, ja que les decisions sempre es prenen en consens. Així mateix, ens va donar a conèixer, que s'estava començant a aplicar un projecte (viu i obert), darrere del qual hi havia un procés i un bon equip directiu.

Jana Suau va afirmar que en el centre Els Molins es considera fonamental que hi hagi un bon equip directiu, ja que després s'ha de justificar bé a aquest, quin és el canvi o canvis que es volen produir i el perquè d'aquests. També, es considera essencial que les diverses persones que componen l'escola s'orientin cap a una mateixa línia pedagògica, però respectant-se sempre les diferències (Filosofia: "Pel mateix camí, però cada un al seu ritme").

Per altra banda, la metodologia que s'utilitza en l'experiència educativa que ens va explicar Jana, és la basada per mitjà d'ambients d'aprenentatge (duts a terme 3 vegades a la setmana: dilluns, dimecres i divendres, després de les rutines, mentre que els dimarts i els dijous es sol aprofitar per sortir fora de l'escola a visitar el poble).  Els mestres obrin totes les portes, es situen en un lloc adequat on puguin visualitzar tots els espais, i donen llibertat als infants, només intervenint en el seu joc, en cas de que aquests últims ho demanin. Així mateix, cal saber que es marquen unes rutines, però no passa res si unes s'allarguen més i altres menys, o bé, si alguna activitat s'ha d'eliminar, ja que la seva filosofia és: "Gaudir de cada moment".

Jana Suau ens va destacar durant la conferència, els següents tipus d'ambients d'aprenentatge que es treballen a l'escoleta:

-L'ambient de construcció: Es considera un ambient de vital importància, ja que en l'etapa 0-3, els nens i nenes tenen la necessitat (pròpia del seu moment evolutiu) de destruir i reconstruir (organitzar) diversos elements. Els adults no hi interactuen.

-L'ambient de cuina: Amb aquest ambient s'intenta potenciar els trets familiars de l'escola i el joc simbòlic. Hi ha una barrera perquè els infants puguin observar com realitzen el menjar els adults. Tenen una cuinera pròpia, i els infants són els que van a la cuina a agafar els aliments.

-L'ambient de la foscor: En aquest ambient es treballa amb objectes lluminosos i la llum apagada.

-L'ambient de psicomotricitat i moviment: En aquest ambient es pot trobar material de psicomotricitat divers, rampes, grans pilotes,...

-L'ambient de nadons: Aquest és l'ambient que porta més feina, i en ell es prioritzen les necessitats bàsiques dels infants. Es treballa per mitjà de diverses zones: zona de la identitat personal, zona pels que caminen, zona pels que gategen, zona de descans, zona de motricitat fina,...).  

*Els infants tenen l'opció de quedar a l'aula, o de sortir per explorar els diversos ambients, encara que generalment solen sortir.

*L'exterior és part de l'ambient i de l'escola. Totes les aules tenen accés al pati, i aquest últim no fa referència al concepte d'esbarjo, sinó a un component de les rutines, els ambients,... (Pati educatiu).

Jana Suau ens va explicar a més, que en el centre Els Molins es realitzen també, reunions setmanals o quinzenals, moltes reflexions, dinàmiques,... en les quals sempre s'arriba a un debat, per tal d'obtenir una conclusió clara i concisa, i els aspectes positius i negatius d'una mateixa proposició. Tot això, per mitjà d'una actitud sempre oberta, compromesa i col·laboradora, respectant en cada instant, el treball personal de cada membre de l'equip docent. Malgrat tot, com és complicat amb els membres del centre (que conformen  una família), determinar quines reflexions es poden extreure d'aquest, consideren de vital importància convidar a elements externs del centre, a què els critiquin i els hi diguin què observen del funcionament del centre.

Per un altre costat, en el centre escolar de Jana Suau, davant problemes que es puguin produir a l'aula, es dóna l'oportunitat de que es duguin a terme reflexions pedagògiques (amb la pedagoga). Així mateix, s'intenta fomentar per mitjà de dinàmiques, el treball de l'empatia, és a dir, el fet de saber-se posar a la pell dels altres.

Durant la conferència, també vàrem poder conèixer, quins són els referents amb els quals es basa l'escoleta:

-Loris Malaguzzi (Reggio Emilia/ importància d'un ambient familiar i de la participació i bona relació amb les famílies/ defensa de l'escola oberta).

-Emmy Pickler (Molta importància al desenvolupament de l'autonomia i als primers moviments del nen/a).

-Maurici.G i Rebeca Wild (Prioritat de les etapes del desenvolupament de l'infant).

-Montessori i Waldorf (Gran diversitat de materials).

-L'experiència d'altres escoles infantils.

Cal mencionar a més, quins són aquells elements de la pràctica educativa explicats en la conferència, que és consideren fonamentals i necessaris:

-L'acompanyament i l'observació constant de l'adult (en el procés d'aprenentatge de l'infant).

-Un entorn relaxat (per mitjà de material adequat, la reflexió constant,...).

-El context de l'infant (infant= ésser autònom, capaç, ple de coneixements, sempre amb una motxilla plena de bagatges, el vertader protagonista del seu propi aprenentatge).

Per un altre costat, Jana Suau també ens va explicar durant la conferència, quin és el tipus de material que es sol prioritzar al centre Els Molins:

 -Material estructurat (que no es sol trobar a casa seva).

-Material natural.

-Material reciclat.

Per últim, al anar finalitzant la conferència, se'ns diu quin és un dels pilars bàsics de l'escola en la qual Jana Suau és coordinadora: aturar-se a pensar, a seure i a reflexionar; parar-se a observar i a escoltar, encara que marcant límits que siguin ben coneguts pels infants.


Per últim, vos deixo una llista d'aquells indicadors de qualitat, que considero que disposa el centre del qual es va parlar durant la conferència:

·         El respecte dels ritmes de cadascú, però seguint una mateixa línea pedagògica.
·         El context i concepte d'infant (infant= protagonista del seu aprenentatge).
·         Cooperació.
·         Decisions per mitjà del consens.
·         Un projecte viu i obert.
·         Un bon equip directiu.
·         Importància de justificar bé els canvis.
·         "Pel mateix camí, però cada un al seu ritme".
·         Metodologia basada en ambients d'aprenentatge.
·         Rutines flexibles.
·         La importància de gaudir cada moment.
·         La proporció de llibertat als infants, però intervenint l'adult en els casos que sigui necessari.
·         Ambient familiar i bona participació/ relació de les famílies.
·         La cuina educativa.
·         La importància de la psicomotricitat i el moviment.
·         Prioritat de les necessitats bàsiques dels infants.
·         Pati/ exterior educatiu.
·         Reunions setmanals o quinzenals, moltes reflexiones, dinàmiques,...
·         Importància de debatre.
·         Actitud oberta, compromesa i col·laboradora, defensora del treball personal de cada membre de l'equip docent.
·         La importància de convidar a elements externs per la crítica i l'observació del funcionament del centre.
·         Reflexions pedagògiques envers problemes d'aula.
·         El treball de l'empatia.
·         Escola oberta.
·         Importància de l'autonomia i els primers moviments de l'infant.
·         Prioritat de les etapes de desenvolupament de l'infant.
·         Diversitat de materials.
·         Experiència d'altres escoles infantils.
·         Acompanyament i observació constant de l'adult.
·         Entorn relaxat.
·         Context i concepte d'infant.
·         Material estructurat, que no es sol trobar a casa, natural i reciclat.
·    Importància d'aturar-se a: pensar, seure, reflexionar, observar, escoltar, posar límits que siguin coneguts pel nen o nena en qüestió.

Espero que vos hagi resultat interessant aquesta nova entrada, ja que per a mi ho ha sigut molt!
Vos espero en la propera entrada!


EVA 

***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES

-He triat l'etiqueta 1.2 perquè a través d'analitzar els indicadors de qualitat del centre escolar de Jana Suau, també he reflexionat i ponderat sobre aquells elements que porten a una bona actuació professional. 
-He elegit l'etiqueta 1.4 perquè per mitjà de la conferència i de les explicacions teòriques, he pogut arribar a conclusions adients sobre la pràctica educativa desenvolupada. 
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.2 perquè al llarg de l'entrada he identificat els elements de les bones pràctiques educatives, i fins i tot, ho he pogut comparar amb les del meu centre. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario