Aquesta nova entrada m'agradaria dedicar-la a la
conferència de Jana Suau, que vaig poder gaudir d'escoltar en l'assignatura de
"Reflexió i Innovació Educatives" el passat dijous dia 6 de març, i
de la qual n'estic molt orgullosa. El perquè? Em va donar a conèixer una
pràctica educativa diferent i amb molts d'indicadors de qualitat, al mateix
temps que em va fer reflexionar sobre el que disposo en el meu centre de
pràctiques, o bé, que m'agradaria que fos present en el meu futur docent.
A continuació vos faré un petit resum del que es va
parlar en la conferència (la qual no em va deixar sens dubte indiferent). Per
últim, podreu visualitzar un llistat d'aquells indicadors que considero que són
de qualitat, i que varen aparèixer plasmats durant la conferència.
Jana Suau (que va fer magisteri d'educació física en primària), en
la seva conferència, ens va explicar que és coordinadora del centre escolar
infantil Els Molins de El Sencelles (de 4 anys d'inici), tot dient-nos que
aquest últim és com una cooperativa, ja que les decisions sempre es prenen en
consens. Així mateix, ens va donar a conèixer, que s'estava començant a aplicar
un projecte (viu i obert), darrere del qual hi havia un procés i un bon equip
directiu.
Jana Suau va afirmar que en el centre
Els Molins es considera fonamental que hi hagi un bon equip directiu, ja que
després s'ha de justificar bé a aquest, quin és el canvi o canvis que es volen
produir i el perquè d'aquests. També, es considera essencial que les diverses persones
que componen l'escola s'orientin cap a una mateixa línia pedagògica, però
respectant-se sempre les diferències (Filosofia: "Pel mateix camí, però
cada un al seu ritme").
Per altra banda, la metodologia
que s'utilitza en l'experiència educativa que ens va explicar Jana, és la
basada per mitjà d'ambients d'aprenentatge (duts a terme 3 vegades a la
setmana: dilluns, dimecres i divendres, després de les rutines, mentre que els
dimarts i els dijous es sol aprofitar per sortir fora de l'escola a visitar el
poble). Els mestres obrin totes les
portes, es situen en un lloc adequat on puguin visualitzar tots els espais, i
donen llibertat als infants, només intervenint en el seu joc, en cas de que
aquests últims ho demanin. Així mateix, cal saber que es marquen unes rutines,
però no passa res si unes s'allarguen més i altres menys, o bé, si alguna
activitat s'ha d'eliminar, ja que la seva filosofia és: "Gaudir de cada
moment".
Jana Suau ens va destacar durant la
conferència, els següents tipus d'ambients d'aprenentatge que es treballen a
l'escoleta:
-L'ambient de construcció: Es
considera un ambient de vital importància, ja que en l'etapa 0-3, els nens i
nenes tenen la necessitat (pròpia del seu moment evolutiu) de destruir i
reconstruir (organitzar) diversos elements. Els adults no hi interactuen.
-L'ambient de cuina: Amb aquest
ambient s'intenta potenciar els trets familiars de l'escola i el joc simbòlic. Hi
ha una barrera perquè els infants puguin observar com realitzen el menjar els
adults. Tenen una cuinera pròpia, i els infants són els que van a la cuina a
agafar els aliments.
-L'ambient de la foscor: En
aquest ambient es treballa amb objectes lluminosos i la llum apagada.
-L'ambient de psicomotricitat i
moviment: En aquest ambient es pot trobar material de psicomotricitat
divers, rampes, grans pilotes,...
-L'ambient de nadons: Aquest és
l'ambient que porta més feina, i en ell es prioritzen les necessitats bàsiques
dels infants. Es treballa per mitjà de diverses zones: zona de la identitat
personal, zona pels que caminen, zona pels que gategen, zona de descans, zona
de motricitat fina,...).
*Els infants tenen l'opció de quedar a
l'aula, o de sortir per explorar els diversos ambients, encara que generalment
solen sortir.
*L'exterior és part de l'ambient i de
l'escola. Totes les aules tenen accés al pati, i aquest últim no fa referència
al concepte d'esbarjo, sinó a un component de les rutines, els ambients,...
(Pati educatiu).
Jana Suau ens va explicar a més, que en
el centre Els Molins es realitzen també, reunions setmanals o quinzenals,
moltes reflexions, dinàmiques,... en les quals sempre s'arriba a un debat, per
tal d'obtenir una conclusió clara i concisa, i els aspectes positius i negatius
d'una mateixa proposició. Tot això, per mitjà d'una actitud sempre oberta,
compromesa i col·laboradora, respectant en cada instant, el treball personal de
cada membre de l'equip docent. Malgrat tot, com és complicat amb els membres
del centre (que conformen una família), determinar
quines reflexions es poden extreure d'aquest, consideren de vital importància
convidar a elements externs del centre, a què els critiquin i els hi diguin què
observen del funcionament del centre.
Per un altre costat, en el centre
escolar de Jana Suau, davant problemes que es puguin produir a l'aula, es dóna
l'oportunitat de que es duguin a terme reflexions pedagògiques (amb la
pedagoga). Així mateix, s'intenta fomentar per mitjà de dinàmiques, el treball
de l'empatia, és a dir, el fet de saber-se posar a la pell dels altres.
Durant la conferència, també vàrem
poder conèixer, quins són els referents amb els
quals es basa l'escoleta:
-Loris Malaguzzi (Reggio Emilia/
importància d'un ambient familiar i de la participació i bona relació amb les
famílies/ defensa de l'escola oberta).
-Emmy Pickler (Molta importància
al desenvolupament de l'autonomia i als primers moviments del nen/a).
-Maurici.G i Rebeca Wild (Prioritat
de les etapes del desenvolupament de l'infant).
-Montessori i Waldorf (Gran
diversitat de materials).
-L'experiència d'altres escoles
infantils.
Cal mencionar a més, quins són aquells elements de la pràctica educativa explicats en la conferència,
que és consideren fonamentals i necessaris:
-L'acompanyament i l'observació
constant de l'adult (en el procés d'aprenentatge de l'infant).
-Un entorn relaxat (per mitjà de
material adequat, la reflexió constant,...).
-El context de l'infant (infant=
ésser autònom, capaç, ple de coneixements, sempre amb una motxilla plena de
bagatges, el vertader protagonista del seu propi aprenentatge).
Per un altre costat, Jana Suau també
ens va explicar durant la conferència, quin és el tipus de material
que es sol prioritzar al centre Els Molins:
-Material
estructurat (que no es sol trobar a casa seva).
-Material natural.
-Material reciclat.
Per últim, al anar finalitzant la
conferència, se'ns diu quin és un dels pilars bàsics de l'escola
en la qual Jana Suau és coordinadora: aturar-se a pensar, a seure i a
reflexionar; parar-se a observar i a escoltar, encara que marcant límits que
siguin ben coneguts pels infants.
Per últim, vos deixo una llista
d'aquells indicadors de qualitat, que considero que disposa el centre del qual
es va parlar durant la conferència:
·
El respecte dels
ritmes de cadascú, però seguint una mateixa línea pedagògica.
·
El context i
concepte d'infant (infant= protagonista del seu aprenentatge).
·
Cooperació.
·
Decisions per mitjà
del consens.
·
Un projecte viu i
obert.
·
Un bon equip
directiu.
·
Importància de
justificar bé els canvis.
·
"Pel mateix
camí, però cada un al seu ritme".
·
Metodologia basada
en ambients d'aprenentatge.
·
Rutines flexibles.
·
La importància de
gaudir cada moment.
·
La proporció de
llibertat als infants, però intervenint l'adult en els casos que sigui
necessari.
·
Ambient familiar i
bona participació/ relació de les famílies.
·
La cuina educativa.
·
La importància de
la psicomotricitat i el moviment.
·
Prioritat de les
necessitats bàsiques dels infants.
·
Pati/ exterior
educatiu.
·
Reunions setmanals
o quinzenals, moltes reflexiones, dinàmiques,...
·
Importància de
debatre.
·
Actitud oberta,
compromesa i col·laboradora, defensora del treball personal de cada membre de
l'equip docent.
·
La importància de
convidar a elements externs per la crítica i l'observació del funcionament del
centre.
·
Reflexions
pedagògiques envers problemes d'aula.
·
El treball de
l'empatia.
·
Escola oberta.
·
Importància de
l'autonomia i els primers moviments de l'infant.
·
Prioritat de les
etapes de desenvolupament de l'infant.
·
Diversitat de
materials.
·
Experiència
d'altres escoles infantils.
·
Acompanyament i
observació constant de l'adult.
·
Entorn relaxat.
·
Context i concepte
d'infant.
·
Material estructurat,
que no es sol trobar a casa, natural i reciclat.
· Importància
d'aturar-se a: pensar, seure, reflexionar, observar, escoltar, posar límits que
siguin coneguts pel nen o nena en qüestió.
Espero que vos hagi resultat interessant aquesta nova
entrada, ja que per a mi ho ha sigut molt!
Vos espero en la propera entrada!
EVA
***JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES SELECCIONADES
-He triat l'etiqueta 1.2 perquè a través d'analitzar els indicadors de qualitat del centre escolar de Jana Suau, també he reflexionat i ponderat sobre aquells elements que porten a una bona actuació professional.
-He elegit l'etiqueta 1.4 perquè per mitjà de la conferència i de les explicacions teòriques, he pogut arribar a conclusions adients sobre la pràctica educativa desenvolupada.
-Per últim, he seleccionat l'etiqueta 4.2 perquè al llarg de l'entrada he identificat els elements de les bones pràctiques educatives, i fins i tot, ho he pogut comparar amb les del meu centre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario